Historia fabryki autobusów w Sanoku rozpoczyna się w 1832 roku, w momencie założenia przez dwóch uczestników powstania listopadowego, Walentego Lipińskiego i Mateusza Beksińskiego, małego zakładu kotlarskiego. Obaj pochodzili z Koprzywnicy koło Sandomierza. Po upadku powstania postanowili osiedlić się w Sanoku. Kupili mały dworek z zabudowaniami gospodarczymi, w których utworzyli mały warsztat produkcyjny. Wytwarzano w nim wyroby odpowiadające zapotrzebowaniu na kotły rozwijającej się w okolicach produkcji gorzelnianej i browarnianej.
Lipiński i Beksiński jeszcze ściślej związali się z Sanokiem biorąc za żony siostry: Honoratę i Karolinę Machalskie, córki sanockiego mandatariusza.
W niedługim czasie w warsztacie, obok kotłów i innych przedmiotów codziennego użytku, jego właściciele zaczęli wykonywać również usługi ślusarskie i kowalskie. Po śmierci Mateusza Beksińskiego, Walenty Lipiński podjął decyzje o przekazaniu warsztatu dorosłemu i wykształconemu już synowi Kazimierzowi. Ten z kolei rozpoczął przekształcanie warsztatu w większe przedsiębiorstwo fabryczne od budowy nowych hal produkcyjnych i magazynów.
Początkowo utworzył spółkę z poznanym w trakcie studiów w Pradze czeskim przemysłowcem Janem Schenkiem, który wniósł do zakładu m.in. nowoczesne maszyny. Spółka istniała bardzo krótko, a Kazimierz Lipiński spłacając wspólnika stał się jedynym właścicielem przedsiębiorstwa.
Dzięki jego usilnym staraniom rozwijająca się wytwórnia przemysłowa otrzymała pierwsze zamówienie na cztery wagony towarowe dla Krakowa. Wysoka jakość wykonanych wagonów spowodowała dalsze, liczne zamówienia.
Aby sprostać im wszystkim utworzona została spółka pod nazwą „Pierwsze Galicyjskie Towarzystwo Akcyjne Budowy Wagonów i Maszyn”, a jej dyrektorem naczelnym został Kazimierz Lipiński. W tym okresie rozpoczęto również budowę nowej fabryki na nowo zakupionych gruntach, w miejscu, gdzie znajduje się ona do dziś, przy obecnej ulicy Kazimierza Lipińskiego.
Bezpośredni potomek jednego z założycieli przedsiębiorstwa ustąpił ze stanowiska dyrektora naczelnego na przełomie XIX i XX wieku, w roku 1900. Nie zatrzymało to jednak dalszego, dynamicznego rozwoju fabryki.
Strona korzysta z plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.