KALENDARIUM
najważniejsze wydarzenia w dziejach fabryki
Od pary do wodoru
Nowe źródła zasilania silników sprawiły, że historia Autosanu nabrała rozpędu
1832
Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, zakładają zakład kotlarski. Fabryka przechodzi różne koleje losu, w zależności od europejskich oraz krajowych koniunktur i kryzysów. W początkowych latach swej działalności produkuje sprzęt i urządzenia na potrzeby górnictwa naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa.


1891
Pierwsze zamówienie na wagony – 4 szt. dla miasta Krakowa.
1894
Fabryka staje się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.


Oprócz wagonów, maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa, produkowane są także maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, stalowe konstrukcje mostów oraz wyroby odlewnicze.
1926 - 1928
Mury fabryki opuszcza pierwsze dziesięć autobusów o drewnianych szkieletach na podwoziach włoskiej firmy „Lancia”.


1949
Uroczyste przekazanie pierwszych piętnastu tramwajów na otwarcie warszawskiej trasy W-Z.
1948 - 1950
Produkcja autobusów na podwoziach marki Fiat.


1951
W Sanoku wyprodukowany zostaje pierwszy autobus na zespołach krajowych o symbolu N-50.
1957
Powstaje projekt nowego autobusu turystycznego autorstwa Zdzisława Beksińskiego SFW-1 SANOK, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ze względu na zbyt nowatorski design.


1958
Uruchomienie produkcji autobusów SAN, początkowo H-01, a w kolejnych latach H-25, H-27, H100. Wytwórnia przyjmuje nazwę Sanocka Fabryka Autobusów AUTOSAN.
1973
Uruchomienie seryjnej produkcji nowej rodziny autobusów AUTOSAN H9, cechującej się – jak na ówczesne czasy – wysokim poziomem technologii, lepszą funkcjonalnością, podwoziem ramowym oraz silnikiem diesla montowanym z tyłu.

1978
W styczniu pada rekord miesięcznej produkcji autobusów – 375 szt.
1984
Do produkcji wchodzi kolejna rodzina autobusów AUTOSAN H10 o zwiększonej ilości miejsc, przeznaczonych do komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej.


1986
Powstaje pierwszy w Polsce projekt autobusu z napędem hybrydowym H10-30 zrealizowany wspólnie z Politechniką Krakowską.
1990
Fabryka zmienia swój status prawny i przekształca się w Spółkę.
1993
Z taśmy produkcyjnej zjeżdża 100-tysięczny autobus.
1994 / 1995
Do produkcji wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich i międzymiastowych o symbolu A.


1996
Rozpoczęcie produkcji kabin dla Wojska Polskiego.
1999
Powstają pierwsze autobusy szkolne AUTOSAN tzw. „gimbusy”. Na polski rynek dostarczono ponad 1000 sztuk tego typu pojazdów.

2001
- Wyroby z AUTOSAN-u „wracają na tory”, produkcja nadwozi i komponentów do pojazdów szynowych.
- Powstaje prototyp autobusu z napędem na gaz ziemny – A10.10M.08 CNG.

2008
Rozpoczęcie produkcji nowej rodziny autobusów międzymiastowych i lokalnych o wspólnej nazwie EUROLIDER.
2009
Do produkcji seryjnej wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich SANCITY, obecnie produkowanych w wersjach niskowejściowych i niskopodłogowych, w długościach 9 – 12 m.


2010
Produkcja pierwszego w historii fabryki 18-metrowego autobusu przegubowego SANCITY 18LF.
2012
- Jubileusz 180-lecia tradycji AUTOSAN S.A.
- Z okazji Jubileuszu w fabryce odrestaurowane zostają autobusy: SAN H01 z 1959 r. i AUTOSAN H09 z 1977 r.
2013
- W wyniku wielu uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych we wrześniu do Sądu złożony zostaje przez ówczesny Zarząd Spółki wniosek upadłościowy.
- W październiku Sąd wyznacza Syndyka Masy Upadłości AUTOSAN S.A., który umożliwia kontynuację działalności gospodarczej.
2016
- 30 marca następuje przejęcie fabryki AUTOSAN przez konsorcjum Spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma rozpoczyna dalszą działalność pod nazwą AUTOSAN sp. z o.o.
- Do produkowanej rodziny miejskich autobusów dołącza SANCITY 12LF CNG z napędem na gaz ziemny.


2018
Wyprodukowany zostaje pierwszy w historii firmy autobus z napędem elektrycznym – miejski SANCITY 12LFE
2019
Wyprodukowany i zaprezentowany zostaje miejski, elektryczny autobus AUTOSAN przeznaczony na rynek krajowy.


2021
Powstaje pierwszy autobus zasilany ogniwem wodorowym, który ma swoją oficjalną premierę na targach TRANSEXPO w Kielcach.
2022
- Wyprodukowane zostają pierwsze autobusy przegubowe zasilane skroplonym gazem SANCITY 18LF LNG.
- 1 grudnia zakończył się proces nabycia przez Hutę Stalowa Wola S.A. całości przedsiębiorstwa od AUTOSAN sp. z o.o., które od tego momentu działa jako HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku.
