KALENDARIUM

najważniejsze wydarzenia w dziejach fabryki

Od pary do wodoru

Nowe źródła zasilania silników sprawiły, że historia Autosanu nabrała rozpędu

1832

Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, zakładają zakład kotlarski. Fabryka przechodzi różne koleje losu, w zależności od europejskich oraz krajowych koniunktur i kryzysów. W początkowych latach swej działalności produkuje sprzęt i urządzenia na potrzeby górnictwa naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa.

1891

Pierwsze zamówienie na wagony – 4 szt. dla miasta Krakowa.

1894

Fabryka staje się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.
Oprócz wagonów, maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa, produkowane są także maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, stalowe konstrukcje mostów oraz wyroby odlewnicze.

1926 - 1928

Mury fabryki opuszcza pierwsze dziesięć autobusów o drewnianych szkieletach na podwoziach włoskiej firmy „Lancia”.

1949

Uroczyste przekazanie pierwszych piętnastu tramwajów na otwarcie warszawskiej trasy W-Z.

1948 - 1950

Produkcja autobusów na podwoziach marki Fiat.

1951

W Sanoku wyprodukowany zostaje pierwszy autobus na zespołach krajowych o symbolu N-50.

1957

Powstaje projekt nowego autobusu turystycznego autorstwa Zdzisława Beksińskiego SFW-1 SANOK, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ze względu na zbyt nowatorski design.

1958

Uruchomienie produkcji autobusów SAN, początkowo H-01, a w kolejnych latach H-25, H-27, H100. Wytwórnia przyjmuje nazwę Sanocka Fabryka Autobusów AUTOSAN.

1973

Uruchomienie seryjnej produkcji nowej rodziny autobusów AUTOSAN H9, cechującej się – jak na ówczesne czasy – wysokim poziomem technologii, lepszą funkcjonalnością, podwoziem ramowym oraz silnikiem diesla montowanym z tyłu.

1978

W styczniu pada rekord miesięcznej produkcji autobusów – 375 szt.

1984

Do produkcji wchodzi kolejna rodzina autobusów AUTOSAN H10 o zwiększonej ilości miejsc, przeznaczonych do komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej.

1986

Powstaje pierwszy w Polsce projekt autobusu z napędem hybrydowym H10-30 zrealizowany wspólnie z Politechniką Krakowską.

1990

Fabryka zmienia swój status prawny i przekształca się w Spółkę.

1993

Z taśmy produkcyjnej zjeżdża 100-tysięczny autobus.

1994 / 1995

Do produkcji wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich i międzymiastowych o symbolu A.

1996

Rozpoczęcie produkcji kabin dla Wojska Polskiego.

1999

Powstają pierwsze autobusy szkolne AUTOSAN tzw. „gimbusy”. Na polski rynek dostarczono ponad 1000 sztuk tego typu pojazdów.

2001

  • Wyroby z AUTOSAN-u „wracają na tory”, produkcja nadwozi i komponentów do pojazdów szynowych.
  • Powstaje prototyp autobusu z napędem na gaz ziemny – A10.10M.08 CNG.

2007

Obchody 175-lecia tradycji firmy. Powstaje specjalna strona internetowa dotycząca historii fabryki, prowadzona przez długoletniego pracownika Biura Konstrukcyjnego Spółki, pasjonata autobusów AUTOSAN oraz samej fabryki.
Kliknij w poniższy link:

2008

Rozpoczęcie produkcji nowej rodziny autobusów międzymiastowych i lokalnych o wspólnej nazwie EUROLIDER.

2009

Do produkcji seryjnej wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich SANCITY, obecnie produkowanych w wersjach niskowejściowych i niskopodłogowych, w długościach 9 – 12 m.

2010

Produkcja pierwszego w historii fabryki 18-metrowego autobusu przegubowego SANCITY 18LF.

2012

  • Jubileusz 180-lecia tradycji AUTOSAN S.A.
  • Z okazji Jubileuszu w fabryce odrestaurowane zostają autobusy: SAN H01 z 1959 r. i AUTOSAN H09 z 1977 r.

2013

  • W wyniku wielu uwarunkowań zewnętrznych i wewnętrznych we wrześniu do Sądu złożony zostaje przez ówczesny Zarząd Spółki wniosek upadłościowy.
  • W październiku Sąd wyznacza Syndyka Masy Upadłości AUTOSAN S.A., który umożliwia kontynuację działalności gospodarczej.

2016

  • 30 marca następuje przejęcie fabryki AUTOSAN przez konsorcjum Spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma rozpoczyna dalszą działalność pod nazwą AUTOSAN sp. z o.o.
  • Do produkowanej rodziny miejskich autobusów dołącza SANCITY 12LF CNG z napędem na gaz ziemny.

2018

Wyprodukowany zostaje pierwszy w historii firmy autobus z napędem elektrycznym – miejski SANCITY 12LFE

2019

Wyprodukowany i zaprezentowany zostaje miejski, elektryczny autobus AUTOSAN przeznaczony na rynek krajowy.

2021

Powstaje pierwszy autobus zasilany ogniwem wodorowym, który ma swoją oficjalną premierę na targach TRANSEXPO w Kielcach.

2022

  • Wyprodukowane zostają pierwsze autobusy przegubowe zasilane skroplonym gazem SANCITY 18LF LNG.
  • 1 grudnia zakończył się proces nabycia przez Hutę Stalowa Wola S.A. całości przedsiębiorstwa od AUTOSAN sp. z o.o., które od tego momentu działa jako HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku.