Autobus LIDER 10

Autobus międzymiastowy o długości 10,8 m o sprawdzonej konstrukcji, przeznaczony do obsługi ruchu międzymiastowego i podmiejskiego oraz do zadań specjalistycznych. Różnorodne aplikacje autobusu są możliwe dzięki urozmaiconemu wykorzystaniu wnętrza, zmianom w zakresie wykonania podłogi, ścian działowych i drzwi oraz odpowiednio dobranemu wyposażeniu.

Zmienność konfiguracyjna pozwala na maksymalne wykorzystanie pojazdu w zależności od potrzeb niemal każdego przedsiębiorstwa transportu publicznego, zarówno na krótszych jak i na dłuższych trasach.

Wygodne fotele, klimatyzacja i wiele innych urządzeń montowanych w autobusie LIDER 10 zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżowania dla pasażerów oraz komfort pracy kierowcy.

Spośród wersji przeznaczonych do zadań specjalnych dużą popularnością cieszy się autobus dla ośrodków szkolenia kierowców, wyposażony w siedzenie i panel sterowania dla instruktora, dodatkowe lusterka i pedały oraz odpowiednie oznakowanie zewnętrzne.

Pobierz prospekt (PDF)

Rama podłużnicowo-kratownicowa przestrzenna, integralnie związana ze szkieletem nadwozia, wykonana ze stali nierdzewnej.

Układ napędowy

  • Silnik: CUMMINS B6.7E6E320C EURO VI, moc 233 kW (317 KM).
  • Skrzynia biegów: manualna z retarderem elektromagnetycznym.

Zespoły jezdne

  • Tylny most: ZF.
  • Oś przednia: ZF, zawieszenie niezależne.
  • Koła jezdne: ogumienie 10R22,5.

Hamulce

  • Roboczy: pneumatyczny, tarczowy, z układem EBS/ESC.
  • Postojowy: mechaniczny, sprężynowy, działający na koła tylne.

System ECAS

Układ kierowniczy

  • Przekładnia kierownicza: ze wspomaganiem hydraulicznym.
  • Kolumna kierownicza: regulowana ze zintegrowanym przełącznikiem świateł.

Układ elektryczny

  • 24V, minus na masie, szyna CAN, program sterujący KIBES 32, dwa akumulatory po 205 Ah.

Konstrukcja nadwozia wykonana z profili prostokątnych ze stali nierdzewnej, łączonych ze sobą za pomocą spawania. Poszycia zewnętrzne z blachy chromoniklowej (pas podokienny) oraz tworzyw sztucznych (ściany przodu
i tyłu, dach), klejone do szkieletu. Klapy boczne aluminiowe.

Ogrzewanie
Agregat wodny połączony z układem chłodzenia silnika + konwektory + nagrzewnice.

Wentylacja
Wywietrzniki dachowe, zespół wentylacyjny w ścianie przodu oraz wentylator elektryczny (wyciągowy) w dachu.

Klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej

Drzwi pasażerskie
Przednie i środkowe jednoskrzydłowe, otwierane na zewnątrz, sterowane elektropneumatycznie ze stanowiska kierowcy.

Lusterka zewnętrzne
Sterowane elektrycznie, podgrzewane.

Pojemność przestrzeni bagażowej:
3,4 m3

  • Liczba miejsc pasażerskich: siedzących 41-43, stojących 13-15, ogółem 54-58.
  • Fotele pasażerskie wysokie, uchylne z podłokietnikami od strony przejścia.
  • Sufit tapicerowany, ściany boczne pokryte płytami laminowanymi, podłoga pokryta wykładziną antypoślizgową, półki bagażowe podsufitowe.
  • Zestaw audio.
  • Automatyczna skrzynia biegów z retarderem
  • Układ centralnego smarowania
  • System monitorowania ciśnienia i temperatury w oponach
  • Automatyczny system gaszenia pożaru w komorze silnika
  • Inteligentny ogranicznik prędkości
  • Winda do transportu osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim oraz miejsce w autobusie do mocowania wózka
  • Kamera cofania
  • System monitoringu
  • Lampy zewnętrzne oświetlające drzwi
  • Wyposażenie foteli (stolik + siateczka + zagłówek z logo)
  • Fotel pilota
  • Fotel kierowcy podgrzewany elektrycznie
  • Stolik do montażu kasy fiskalnej
  • Ściany boczne tapicerowane
  • Instalacja 230 V
  • Gniazdo 24 V
  • Światła przeciwmgłowe LED z funkcją doświetlenia zakrętów
  • CB radio
  • Gniazda USB w przestrzeni pasażerskiej
  • WiFi
  • Zestaw audio-video (odtwarzacz DVD + dwa monitory)
  • Lodówka, automat do napojów
  • Elektroniczne tablice informacyjne
  • Ozdobne kołpaki kół
  • Automatyczne światła mijania