Od pary do wodoru
Nowe źródła zasilania silników sprawiły, że historia Autosanu nabrała rozpędu
HSW S.A. Oddział Autosan w Sanoku
HSW S.A. Oddział Autosan in Sanok
Nowe źródła zasilania silników sprawiły, że historia Autosanu nabrała rozpędu
Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, zakładają zakład kotlarski. Fabryka przechodzi różne koleje losu, w zależności od europejskich oraz krajowych koniunktur i kryzysów. W początkowych latach swej działalności produkuje sprzęt i urządzenia na potrzeby górnictwa naftowego, przemysłu gorzelniczego i browarnictwa.
Pierwsze zamówienie na wagony – 4 szt. dla miasta Krakowa.
Fabryka staje się najważniejszym producentem kolejowych wagonów osobowych i towarowych oraz tramwajów w Polsce. Po pierwszej wojnie światowej znana jest jako popularny „Sanowag”.
Oprócz wagonów, maszyn i osprzętu dla przemysłu naftowego, spirytusowego i browarnictwa, produkowane są także maszyny i kotły parowe, cysterny, żurawie, pogłębiarki, walce drogowe, stalowe łodzie ratunkowe, stalowe konstrukcje mostów oraz wyroby odlewnicze.
Mury fabryki opuszcza pierwsze dziesięć autobusów o drewnianych szkieletach na podwoziach włoskiej firmy „Lancia”.
Uroczyste przekazanie pierwszych piętnastu tramwajów na otwarcie warszawskiej trasy W-Z.
Produkcja autobusów na podwoziach marki Fiat.
W Sanoku wyprodukowany zostaje pierwszy autobus na zespołach krajowych o symbolu N-50.
Powstaje projekt nowego autobusu turystycznego autorstwa Zdzisława Beksińskiego SFW-1 SANOK, który nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej ze względu na zbyt nowatorski design.
Uruchomienie produkcji autobusów SAN, początkowo H-01, a w kolejnych latach H-25, H-27, H100. Wytwórnia przyjmuje nazwę Sanocka Fabryka Autobusów AUTOSAN.
Uruchomienie seryjnej produkcji nowej rodziny autobusów AUTOSAN H9, cechującej się – jak na ówczesne czasy – wysokim poziomem technologii, lepszą funkcjonalnością, podwoziem ramowym oraz silnikiem diesla montowanym z tyłu.
W styczniu pada rekord miesięcznej produkcji autobusów – 375 szt.
Do produkcji wchodzi kolejna rodzina autobusów AUTOSAN H10 o zwiększonej ilości miejsc, przeznaczonych do komunikacji podmiejskiej i międzymiastowej
Powstaje pierwszy w Polsce projekt autobusu z napędem hybrydowym H10-30 zrealizowany wspólnie z Politechniką Krakowską.
Fabryka zmienia swój status prawny i przekształca się w Spółkę.
Z taśmy produkcyjnej zjeżdża 100-tysięczny autobus.
Do produkcji wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich i międzymiastowych o symbolu A.
Rozpoczęcie produkcji kabin dla Wojska Polskiego.
Powstają pierwsze autobusy szkolne AUTOSAN tzw. „gimbusy”. Na polski rynek dostarczono ponad 1000 sztuk tego typu pojazdów.
Obchody 175-lecia tradycji firmy. Powstaje specjalna strona internetowa dotycząca historii fabryki, prowadzona przez długoletniego pracownika Biura Konstrukcyjnego Spółki, pasjonata autobusów AUTOSAN oraz samej fabryki.
Kliknij w LINK
Rozpoczęcie produkcji nowej rodziny autobusów międzymiastowych i lokalnych o wspólnej nazwie EUROLIDER.
Do produkcji seryjnej wchodzi nowa rodzina autobusów miejskich SANCITY, produkowanych w wersjach niskowejściowych i niskopodłogowych, w długościach 9 – 12 m.
Produkcja pierwszego w historii fabryki 18-metrowego autobusu przegubowego SANCITY 18LF.
Wyprodukowany zostaje pierwszy w historii firmy autobus z napędem elektrycznym – miejski SANCITY 12LFE
Wyprodukowany i zaprezentowany zostaje miejski, elektryczny autobus AUTOSAN przeznaczony na rynek krajowy.
Powstaje pierwszy autobus zasilany ogniwem wodorowym, który ma swoją oficjalną premierę na targach TRANSEXPO w Kielcach.
Wyprodukowane zostają pierwsze wozy bojowe na podwoziach 4×4 Waran
Mury fabryki opuszczają pierwsze zmontowane w Sanoku pojazdy specjalne JELCZ S02
Huta Stalowa Wola S.A. wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu internetowego. Może również razem z partnerami, wykorzystywać pliki cookies w celach marketingowych. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając jeden z poniższych przycisków. Wyrażone preferencje możesz cofnąć lub zmodyfikować, zmieniając wybrane wcześniej ustawienia. Szczegółowe informacje na temat plików cookies oraz przetwarzaniu Twoich danych osobowych znajdziesz w Polityce plików cookies oraz w Polityce Prywatności.