Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i konsorcjum ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Motoryzacji oraz AUTOSAN sp. z o.o. podpisały umowę o dofinansowanie kwotą ponad 5 mln zł projektu p.n.: „Autobus z tylnym, zewnętrznym, elektrycznym układem napędowym”. ŁUKASIEWICZ – PIMOT i AUTOSAN planują opracowanie i wyprodukowanie takiego autobusu.
Projekt zakłada budowę autobusu elektrycznego klasy I ze źródłem energii wydzielonym poza przestrzeń jego zabudowy. Takie rozwiązanie pozwoli na szybką wymianę magazynu energii i wyeliminuje problem długotrwałego ładowania. Wynik projektu może być odpowiedzią na potrzeby transportu autobusowego zwiększając jednocześnie pojemność autobusu oraz bezpieczeństwo pasażerów.
– Obecny stan technologii znacznie ogranicza efektywne wykonywanie zadań transportu dalekobieżnego, a nawet transportu miejskiego ze względu na konieczność długotrwałego ładowania magazynów energii. Dlatego konieczne jest poszukiwanie nowych rozwiązań technicznych zapewniających skrócenie czasu przestoju pojazdów. Mamy nadzieję, że wyniki projektu przyniosą nie tylko odpowiedzi na pytania natury technicznej, ale również stworzą podstawy rozwoju nowych modeli biznesowych w zakresie elektrycznego transportu publicznego, gdzie możliwa będzie współpraca przedsiębiorstw transportowych z operatorami-dostawcami magazynów energii – powiedział Witold Luty, Dyrektor Łuksiewicz- PIMOT.
– Poprzez budowę autobusu elektrycznego z zewnętrznym magazynem energii chcemy osiągnąć dwa cele, czyli zdecydowane zwiększenie zasięgu autobusu oraz obniżenie kosztów jego eksploatacji poprzez ładowanie magazynu energii w takich godzinach, kiedy sieci energetyczne dysponują nadmiarem energii elektrycznej. Jednocześnie zwiększony zasięg autobusu i możliwość wymiany magazynu energii pozwolą na wykorzystanie autobusów elektrycznych nie tylko w przewozach miejskich, ale także lokalnych, regionalnych i krajowych. Dodatkowo powstanie również techniczna i organizacyjna możliwość oddzielenia w firmach przewozowych funkcji transportu pasażerów od funkcji zapewnienia energii dla autobusów elektrycznych. Liczymy, że nasz produkt przełamie dotychczasowe bariery rozwoju elektromobilności – powiedział Eugeniusz Szymonik, Prezes Zarządu AUTOSAN sp. z o.o.
Dofinansowanie projektu budowy autobusu pochodzi ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020, z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ – Przemysłowy Instytut Motoryzacji jest instytutem badawczym prowadzącym badania naukowe i prace rozwojowe o charakterze innowacyjnym z zakresu motoryzacji. W zakresie zainteresowania naukowego i badawczego znajdują się m.in. alternatywne źródła zasilania pojazdów w tym paliwa metanowe i napędy elektryczne (hybrydowe, wodorowe).